Heb je het weleens meegemaakt dat jouw patiënten iets heel anders doen dan wat je zo duidelijk had uitgelegd? Merk je dat het soms lastig is om jouw patiënten in beweging te krijgen om hun gedrag te veranderen? Het kan zijn dat jouw patiënten vaak ‘blijven hangen’ in hun ambivalentie.

Aan de ene kant weten jouw patiënten dat er iets moet veranderen, maar aan de andere kant voelt het behouden van de huidige situatie o zo vertrouwd. Het aandacht geven aan de ambivalentie van de patiënt kan veel bereiken. Motiverende gespreksvoering biedt jou als arts de tools om op een constructieve manier het gesprek met de patiënt aan te gaan. Deze aanpak is bewezen effectief bij het versterken van motivatie tot gedragsverandering.

Motiverende gespreksvoering is gericht op intrinsieke motivatie. Het is een klinisch bewezen benadering om mensen voor te bereiden op gedragsverandering en om ‘ambivalentie’ op te lossen.

Tijdens een training van 1 dagdeel (4 uur) leer je de basisprincipes van Motiverende gespreksvoering. Na afloop van deze training kun je innerlijke motivatie ontlokken en effectiever reageren op weerstand.

Inhoud van de training omvat onder andere: de basishouding van Motiverende gespreksvoering, non-verbale communicatie, gesprekstechnieken zoals reflectief luisteren, samenvatten en doorvragen, en de fases van motiveren: aansluiten, focussen, ontlokken, plannen, verandercirkel van Prochaska & Di Clemente en het exploreren van ambivalentie.

De training duurt 1 dagdeel (4 uur) en de groepsgrootte is maximaal 9 personen.

Vraag gerust naar de mogelijkheden voor incompany scholing.

Evaluatie (op basis van 100 deelnemers):

Gemiddelde score: 8,3

Enkele reacties van deelnemers:

  • ‘Prima, zeer zinvolle scholing’
  • ‘Praktisch, heel bruikbaar, nuttig’
  • ‘Stilstaan en bewustwording; belangrijk voor je vakgebied’
  • ‘Veilige leeromgeving’
  • ‘Zeer de moeite waard’
  • ‘Stof tot nadenken en tot in de praktijk brengen’
  • ‘Inspirerend, praktisch, veilige setting; Het oefenen met een acteur heeft zoveel meerwaarde'”