Je kunt alleen goede zorg verlenen als je ook goed voor jezelf kunt zorgen.

Het probleem van agressie in de zorg, waaronder huisartsen, praktijkondersteuners en doktersassistenten is helaas een groeiend probleem in de gezondheidszorg.

Doktersassistenten hebben als eerste aanspreekpunt met patiënten een uitdagende functie. Ze fungeren niet alleen als aanspreekpunt voor de patiënt, maar voeren ook diverse andere werkzaamheden uit. Agressie en hoge werkdruk kunnen funest zijn voor het welzijn van zorgverleners.

Door lange wachttijden kan de frustratie bij patiënten oplopen. Patiënten begrijpen vaak niet waarom bepaalde medische beslissingen worden genomen en kunnen gestrest en angstig zijn over hun gezondheid. Om de frustratie van patiënten te kanaliseren, is het belangrijk om begripvol en empathisch te reageren, wat kan bijdragen aan het kalmeren van de patiënt.

Begripvol en empathisch reageren enerzijds en anderzijds grenzen aangeven bij grensoverschrijdend gedrag, vergt van de zorgverlener vaardigheden en mentale weerbaarheid om ook voor zichzelf te zorgen. Tot slot, je kunt alleen goede zorg verlenen als je ook goed voor jezelf kunt zorgen.

Met een vaste pool ervaren trainers en co-trainers hebben we het afgelopen jaar meerdere huisartsenpraktijken door heel Nederland getraind, met een gemiddelde evaluatie van 9. De scholing “Zeg NEE tegen agressie” is praktisch en een mix van communicatieve vaardigheden, stressmanagement en mentale tools.

Neem gerust contact op voor de mogelijkheden voor een incompany scholing. De scholing is geaccrediteerd bij ABAN, praktijkondersteuners, verpleegkundigen, doktersassistenten en diplomahouders triage.

Voor meer informatie, bezoek onze websites: